Thursday, September 27, 2007

سكر فوق جثة الشمس


سُـكـْر فوق جثةِ الشمس


(1)
وقتلوا في بلادي
الشمسْ ..
ومشينا جميعاً
في العتمةِ نهمسُ
" مَـن قتل الشمسْ؟"
حين جلسنا حول الجثةِ
نبكــي
في برك الهمسْ
لم نصدرْ حتى صرخة
كلُ ما فينا مقيدُ
بحبالِ صوت الهمسْ
أنا لستُ معكم
لأني سأصرخُ
مَـن قتل الشمس؟
لأني سأصرخُ
قد ماتت في بلادي
الشمسْ ॥


(2)
يا مَـن رحتم تقرأوا
للسماء الكف
وللصبحِ الفنجانْ
وخابت فناجينكم
ولم تفلحْ مخابراتُ الجانْ
طويتم في صحائف دموعنا
كلَّ (مانشيتْ
عن خبر الوفاةْ
وحيرتم شبكاتِ الانترنتْ
في صيد ملامح الجناةْ ..
ووقفتم بعيدا
تفرشون الارضَّ لنصلي
صلاةَ الجنازةِ
على ارواحنا ..
فلا وجدتم إماماً
ولا دعــاةْ
فالكلُ راح يصلي
ويدعو
من اجل ، اجل الوفاةْ


(3)
يا مَـن صرختم
بكلِ مكبراتِ الصمت
خلف المسرحْ ..
صراخاً طويلاً عميقا
كأبطالِ الكواليسْ
كأيِّ عادة
من عادات الكواليسْ
وحملتم الخبر
على ورقة ليلٍ سري
في بريد الجواسيسْ


(4)
يا أبطالَ الكواليس
الاطفالُ راحوا
والمرأةُ العجــوزْ
ينتظروا الشمس ..
بين الثوانى والمواقيتْ
ينتظروا الشمسْ
والمرأة العجوزْ
تطبطبُ علي عمرهم
تخبرهم آخر الحواديتْ
حدوتة قبل الموت ..
حدوتة قبل الموت
قد صرنا حزانا ..
وصار الحزنُ فينا شعباً
يبحثُ عن نفسه
في مرآة النسيان ..
لكنه ، أبداً
لا ، لا ينسي


(5)
فاشربوا دموعكم
حتى تنسوا تقاطيع الشمسْ
اشربوا دموعكم
حتى تنساكم تقاطيعُ الشمسْ ..
اشربوا كلَّ الحزن
وكلَّ الدمعْ
اشربوا حتى تسكروا
وحينما تسكروا
خونوا الدمعْ
خونوا الدمعْ ..
وخونوا الشمسْ


كريم بهي
سبتمبر 2007

15 comments:

fawest said...

وخابت فناجينكم

لا اعتقدان ذلك البيت مناسب من حيث الوزن و المعنى
يعنى تقيل حبتين
ثم إية الجمال دة
مع انى مش شاعر بس خايف عليهم من
لما تنزل مصر ام الدنيا
و العنوان حلو ومعبر كويس عن حالة القصيدة

soha zaky said...

كريم ...ازيك عامل ايه ، على فكرة انا سعيدة اوى بالكلام الجميل اللى انت كاتبه عن محمد وحاجة غريبة فعلا صعب حد يصدقها أن فيه حد يحب حد كل الحب دا وهو ماشفهوش ، احساسك على قوى ولازم يكون احساس شاعر ، لكن بصراحة ومتزعلش منى ، لسة بدرى عليك شوية ، انا عايزاك تحتك بالحياة وبالشعرا الكبار والصغار وتقرا انشأله ورق الجورنان ، وانا عارفه انك بتعمل دا ، لكن دا مش هايفيدك من غير ما تحتك بالحياة ومعاركها الانسانية وصدماتها المتكررة ، هى دى الحاجات اللى بتولد الابداع ، التجربة مهمة اوى، وبعدها هاتشوف الفرق

كريم بهي said...

فاوست
خابت فناجينكم
دى فى رأيي مهمة لكن رأيك يهمنى اكتر
ميرسى على كلامك ورأيك
وزيارتك شرف دائم ليا
كل سنة وانت طيب

كريم بهي said...

سهى زكى
اقصد العزيزة سهى زكى

اولا انا فى غاية السعادة انك بتزورينى ومع احترامى لكل الى زارونى لكن انت اكتر واحدة كنت مشتاق لزيارتك

ثانيا انا لما كتبت عن محمد لم اقصد شكر اى انسان ليا بل هى راحة او شئ حاولت ارضى بيه نفسى بجد ومحمد

ثالثا طبعا انا بحتك بالناس والجرانين والتربة سهى انا مش خام اوى ولا حاجة انا عارف انى لسة شويتين والله عارف لكن اكيد بتقدم واتطور
وبصراحى رأيك يهمنى اوى وانا سعيد بيه جدا
وهااااااااانشوف

اهلا بيكى دايما وبنهنوه

mahmoud said...

مبــــــــــــدع

تــسنيـم said...

الفكرة بجد رائعة وفيه أبيات في القصيدة موزونة ومعبرة جدا

شد حيلك يا مبدع عايزين اكتر من كده

كريم بهي said...

موودى
اهلا بيك ونورتنى لاول مرة
وميرسى اوى على كلمتك

ودايما يارب اكون عند حسن ظنك وتزورنى

-----------------------------
تسنيم الرائعة
والله بجد انتى اللى رائعة
وكل ما تزورينى بكون فرحان لدرجة اكثر من الفرح ذاته
ميرسى يا تسنيم ربنا يخليكى
وحاااضر هاشد حيلى

كل سنة وانتى طيبة

nael eltoukhy said...

هو يعني ايه عبد الناصر لم يمت؟

كريم بهي said...

نائل الطوخى

يعنى بالظبط بالظبط
نئوول عدو لطيف للانسانية

نورت بالعدوانية

fawest said...

شفت ادى العزيزة سهى بتقول نفس الكلام اللى بقولهولك
لازم الاحتكاك
يعنى يا نائل مشفتش غير دى

أندلس said...

العنوان عبقري فعلا
واللي تحت العنوان حزين وموجع

كريم بهي said...

فاوست
طبعا كلام سهى تمام وانا بحترم كلامها

اما عمنا نائل
تشريفه ليا شرف وانا فهمت سؤاله

وكل سنة وانت طيب

كريم بهي said...

اندلس
بجد انتى رائعة وميرسى ربنا يخليكى
ودايما كدا تزورينى
ميرسى مرة تانية

واهلا بيكى

Dr. Diaa Elnaggar said...

سلمت كلماتك يا فتي

تحياتي

ضياء

فريدة... said...

سُـكـْر فوق جثةِ الشمس

قراتها فور قرات تعليقك هنا على بست سابق

اخى قراتها مرتين
فى الاولى قلت هقراها تانى
وفى التانى لم اجد وقت لاعلق

لكن لفت انتباهى فيها غزارت الصور والتداخل الى حملنى لمساحة من التشتت

لكن واضح منها ومن غيرها من اعمالك انك قادر تبقى شاعر جميل
لان اعمالك فيها احساس

اتمنى لك التوفيق