Saturday, November 10, 2007

هي والحب وشعري


قصة حب
هـى : اصحابى بيسألونى عنك ومش عارفة اقولهم ايه بيقولولى انتى راحة جاااية معاه وبصراحة انا مكسوفة اقولهم عن قصة حبنا ومش عارفة اعمل ايه ...... أعمل ايه وانت كمان عاوزنى ملك ليك طول الوقت انا بقيت محتارة ازعلك ولا اقولهم ايه ... ولا ....



الشعر ..

هو جبالُ الثلج..
التـي ذابت من حرِ ِلمساتي
التى سالت بحراً هائجاً
تموتُ أمواجه..
علي شطِّ قبلاتي

قولي لهم
هو مَنْ أحبَ..
السيئاتِ منىِّ قبل حسناتي
وتغزَّل في دلالي أشعارا
لحَّـنـَها علي دقة خطواتي
هو مَنْ رسمنـي..
بحوراَ وأشجاراً
وأنجماً وبدوراً وانهارا
هو مَنْ رسمنـي..
جنة أروعُ من كلِ الجناتِ
وتوَّجنـي ملكة
علي عرش الجميلاتِ
وبسطَ لي من الحب سماءً
كنت أنا فيها
الآلافُ النجماتِ

من قصيدة حبيبتى


تائهون فى خرائط حزن


هي : حبيبى عارف لما بكون معاك بحس بدنيا تانية جوانا احنا بس ... ودايما بفتكر كلمتك ليا اللى قولتهالى بصوتك الهادى دا ( احنا اصلنا تايهين) لكن قولى تايهييين فين ها

الشعر :


سنتوه
أنا وانتِ
فى خرائط حزنى الممزقة
وكراكيب الزمن
سنسافر للحب
نعم ، سنسافر للحب
بكل عمرنا
من اجل لحظة هاربة
عن ذالك الزمن
وأحبك كثيرا وكثيرا
واعشق كل ما فيكِ
من امرأة
لأنى بحاجة لاحب
أحب هذا الزمن

من قصيدة أعود ثانية

فلسفة حزن


تحكى لى بعض همومها ومشاكلها .. ثم تضحك وتضحك وبعدها تصمت فجأة وتُصلب بعينيها دموووووع

هـي : بتقولى رحتى فين يا حبيبى ... آآآآآه صدقنى ماعرفش صدقنى ماعرفش .. ماعرفش .. فبكاء

الشعر :
فجأة..
من بين الضحكِ
سكنت
دمعة ٌبعينها..
قد صُلبت
نظرة ٌمن دمعتها
المصلوبة
نزلت تشربْ
نظرة ٌزاجلة..
تحملُ للدنيا رسالة ً
أثقلُ من الهَمِ
تحملها كما لو الشمسُ
يحملها كوكبْ
تائهة ٌ..
بين الدنيا والدنيا
ما ذنبُ بنتِ الشباب؟!
تمضي في الأمطار
بين صواعق الأقدار
برقٌ..ورعـد
منهما.. تُفزع وتُكهربْ
**
كانت في مذبحة
الجراحُ..تذبح الأفراح
والدماءُ..
بوجهها غضب
سألتها..
"أين أنتِ؟!"
وقد رأيت ..
الوجعَ بالصمت يتكلمْ
أجابت جواباً يتألمْ
حين قالت:
"آه..لا أعلمْ"
"آه..لا أعلمْ"














قصيدة آه لا اعلم

صمت


هى :صامتة ثم انت بتبص على ايه على طووول عنيك ع السما ايه مش طايق تشوفنى وايه الدموع اللى شايفها ف عينيك
كريم بص لى بتبص على ايه

الشعر :
وعندما نكون في الجامعة
تلجلسين بجوارى
وبينا الصمت اللعينْ
ثم تسأليني
لماذا تنظر للسماءِ ؟
فربما حبي فيها سجينْ!
يسكن عاصمة السماءِ
حبي .. يا حبيبتي
يعيش فى قلب الهواءِ
يعيش فى المطر والريح
وفي كل الاجواءِ . يعيشُ
من أجلكِ أنتِ
يعيش يا سمائي ....

من قصيدة هدوء من اجل الحب


دخان خانق


هى : اسبوعين لا اتصال ولا رسالة ولا حتى مزد وعامل زعلان .. كريم انت صحيح محبتنيش يا كريم بيقولولى كدا
وانك بتعلب بيا بس مش عارفة اصدق دا انا عاوزة قرار دلوقت ومتقولش الحب اكبر من اي قرارات وانك مبتاخدتش ف الحب قرارات

الشعر :
الآن
وأصبحت أفكر فيكِ
فى كل لحظة
وكل لحظة تفكر فيكِ
لا . لا تسألي
ما هى قراراتي ؟
لا تنتظرى منيّ
رسائلا . أو صوراً . أو اتصالاتِ
فانزعي حبكِ ، أرجوكِ
من ذاكرة الهاتف
المملوءة بالفيروساتِ
فأنا لا أعرفٌ
في الدنيا
الا حبك وحبكِ
وحماقاتي ...
فاتركى لى حبي في هدوءْ
هـ د و ءْ
أو ابعدي أنتِ في هدوءْ
بين الذكرياتِ
بين الذكرياتِ
ابعدي أنتِ
ف ي هـ د و ءْ

من قصيدة هدوء من اجل الحب



جريمة فى شرع النسيان



لقاء بعد غياب طويل دام سنة او اكثر
هى : ياااااه .. كريم معقولة انت فى تجارة .. انا فى طب اوعى تكون سبت الشعر دا كان روحك فى الثانوى
كريم لسه فاكرنى وفاكر ذكرياتنا وحبنا انت حلفتلى قبل كدا انك مش هتنسانى ابدا .. انت عارف لو الدنيا كلها حبتنى انت شئ تانى نقى وطيب وجميل
اياك اياك تنسانى والله يسامح الفراق بقى

الشعر :
آآآآه .. أنساكِ
كيف أنساكِ ، كيف
وحبك جريمة
في شرع النسيانْ
وكنت لى يوماً
الحلم ، والحقيقة ، والانسانْ

أيامكِ .. لم تمض بعد
صورة لازالت
بقلب زمانى
انظرها او هى تنظرنى
اكثر من عد الثوانى
أنسااكِ
كيف .. قولى كيف
وأنا احبك ِ
اكثر حتى من احزانى
من أحزانى

نصوص لم تكتمل بعد

مواقف متعددة وهى ليست شخصية واحدة

كريم بهي؛

7 comments:

shreen said...

كريم
افرح جدا لم اكون اول تعليق عندك

ولن انسى ابدا رقة مشاعرك وتعليقاتك على بوستاتى

اصبحت صديق مقرب بسبب نفس ما اخبرتك بة صديقتك فى هذا البوست
"
انت شئ تانى نقى وطيب
"

حتى عنوان البوست يدل على احاسيسك العاليه
جريمه فى شرع النسيان

اقرأ جملة

وكنت لى يوماً
الحلم ، والحقيقة ، والانسانْ

وتهتز مشاعرى

اعرف جيدا معناها
كيف تنحصر احلامك ودنياك باكملها فى انسان واحد
يصبح هو حلمك وحقيقتك
يصبح هو الانسان الذى تنسى العالم باكمله من اجله
تستطيع ان تجعله هو عالمك باكمله

ثم تضيف

أنسااكِ
كيف .. قولى كيف
وأنا احبك ِ
اكثر حتى من احزانى
من أحزان


بهذه الكلمات القصيره
استطعت ان تعبر عن معنى كبير جدا

ورائع جدا

عبرت عن مدى حبك الكبير لها
وعن مدى حزنك الكبير بدونها

ابدعت يا كريم
ما دامت كلماتك حركت شيئا ما باعماق احدهم
فاعلم انك تكتب باحساسك

تحياتى
دائما

dr.Roufy said...
This comment has been removed by the author.
dr.Roufy said...

أول زيارة ليا في مدونتك البهية

وبجد سعيدة جدا اني اكتشفتها
واستمتعت فعلا في الرحلة الرقيقة الى خدتنى فيها بأشعارك وكلماتك النقية الرائعة

تحياتي لها وللحب ولشعرك
:)

Anonymous said...

كريم
مش عارفه اذا كان من حقى ارد على تعليقك عندى هنا ولا لا

على كل حال
كلماتك ارقيقه
اثارت دموعى

كنت قد فقدت الثقه منذ فتره على ان اشعر ان هناك رجل يفكر بقلبه ومشاعره
بدلا من غرائزه

كلماتك اعدت لى الاحساس
ان هناك بعض الرجال
الذين لا بزالون يستخدمون قلبهم للتفكير
بدلا من اشياء اخرى

الف شكر على رقتك واحساسك
واكيد
تميزك يا كريم
لان
صدقنى اللى زيك مش كتير

شرين

soha zaky said...

كركور ، بقالى كتير مبرحش لحد خالص ، والنهارده قلت ما بص على حبيبى ، ايه الشغل الجامد دا المدونة حلوة قوى يا كريم وشغلك أجمل طبعا ، انا فرحانة اوى اوى أنك من أعز أصدقائى يا كركور ، نهى باعتالك بوسة اااااد كدا

shreen said...

كريم انا اسفه جدا جدا جدا
انى بارد على كلامك عندى هنا
علشان انا فى ناس من اهلى بيقروا الالتعليقات اللى عندى
وردودى عليها
وانا معدش عندى طاقه نفسيه للجدال مع حد

كريم
انت كتبتلى

شرين انا مش معاكى ابدا فى كلمتك
انظر لهذا العضو فى سخرية شديدة

الحب والوفاء مش سذاجة ولا عيب نسخر منه لا شرف اننا لسه بنحس ونحب فى الزمن

والله انا كنت عارفه ومؤمنه بالكلام ده

بس زى ما انت قلت
لاننا فى الزمن ده
لازم ندوس على قلبنا علشان نعيش

علشان اللى احنا امننا بيه فى الزمن دة بيعتبر
غباء وضعف اللى حوالينا بيستغلوه اسوء استغلال
بيستغلوا طيبتنا واحسلسنا علشان يقتلونا بيها


انت مش هقدر ابعتلك ايميلى
مش رفضا لصداقتك
او تعنت منى
او عدم ثقه فيك

بس لو انت فاهمنى زى ما انا حاسه
هتقدر ده

انت ما تعرفش حياتى دلوقت عامله ازاى
ولا ظروفى ازاى

علشان كده مش هينفع نتكلم على الايميل
بس انا هاخلى ايميلك عندى
يمكن مع الزمن او الوقت
الظروف تتغير

سامحنى يا كريم
على قد ما انا نفسى اتكلم معاك
على قد ما انا لسه عارفه مؤخرا
ان مش كل اللى نفسى فيه اقدر اعمله

اوعى اخسرك يا كريم علشان الكلام دة
انا محتاجه اللى زيك فى حياتى
حتى لو كان وجودهم وجود طيفى
بيوصلنى من خلال
التعليقات

صديقتك دائما
شرين

مدحت محمد said...

السلام عليكم
ازيك ياكريم
اول مرة اعلق عند حضرتك
وياريت ده يكون شىء يسعدك
المدونة جميلة
جدا
وفيها رومانسيات عالية
بس فى ملاحظة صغيرة
انى حضرتك متاثر شوية
باشعا نزار قبانى
بس البوستات كلها
اللى عرفت اقراها
حسب مااسعفنى الوقت جميلة
ومفيدة
وممتعة
تقبل
تحيتى
وتقديرى