Monday, August 13, 2007

حبيبتي

هذة القصيدة كتبتها منذ عام او اكثر واعبرها من القصائد التى لها علامة بارزة في شعرى وكانت ملامح حب جديد وتغيرت طريقتى فى الكتابة من السهل لقمة جب او لقمة حب اولقمة قلب قلب حببيتى




هل عاودت عادتكِ؟
واليوم منىِّ تغضبين
تهدمين كلَ مناراتي
كيف أبحرُ في عمري؟
ضالاً من غير سنين
أغنياتي
رسوماتى
وكلماتي..
صارت بعضاً من بعضِ
لما ما عدتِ تذكرين
**
يسألونكِ عن حبـي
في سخريةٍ وعتاب
حبيبتـي أنتِ..
رغم الخصام ِ
ورغم البعاد
وألفُ حبيبة
واحلي حبيبة
وأميرةُ قلبـي أنا
وأميرةُ الأميراتِ
قولي لهم عنـيِّ
هو جبالُ الثلج.
التـي ذابت من حرِ ِلمساتي
التى سالت بحراً هائجاً
تموتُ أمواجه.
علي شطِّ قبلاتي
يا أحلى من الفيروز
وأطيبَ من النسماتِ
قولي لهم
هو مَنْ أحبَ.
السيئاتِ منىِّ قبل حسناتي
وتغزَّل في دلالي أشعارا
لحَّـنـَها علي دقة خطواتي
هو مَنْ رسمنـي.
بحوراَ وأشجاراً
وأنجماً وبدوراً وانهارا..
هو مَنْ رسمنـي.
جنة أروعُ من كلِ الجناتِ
وتوَّجنـي ملكة
علي عرش الجميلاتِ
وبسطَ لي من الحب سماءً
كنت أنا فيها
الآلافُ النجماتِ..
الدنيا عنده
غديرُ حبـي.
ضفتيه ورودُ عشقـي
ومن الهوى مئاتُ الفراشاتِ
أجلسُ عليه.. أميرةٌ أنا
يطيرُ بمهرته المجنحة
يخطفنـي لعالم ٍ
لم تعرفه كل الحبيباتِ
والفرحُ في حالنا
تارة شاعر
وتارة زجَّال..
وتارة رسامٌ
رومانسي الرسوماتِ॥

حبيبتـي
يا أغلى من الماسِ والمجوهراتِ
قولي لهم
هو كالأسماكِ
يموت خارج بحيراتي
بعيداً عنىِّ.
لا يتنفس..يختنق
يحترقُ من لهيب الجمراتِ
بعيداً عنـيِّ..
تراه قيسَ المعذبْ
تراه من كأسه يشربْ
ويُعَذبُ.
في كل لحظةٍ من اللحظاتِ
فكيف أهجره؟!
وكيف أبعدُ عنه..
طوال حياتي؟!
**
حبيبتـي

كريم بهي
صيف 2006

6 comments:

fawest said...

انت محتاج وقت اكتر من كدة بكتير عشان اقرئك على مهل
وامخمخ منك

محمد ميدو بيه said...
This comment has been removed by a blog administrator.
كريم بهي said...

الزائر الوحيد ليّ فاوست
انت الوحيد الذى يدق باب قلبى

وانا سعيد بك جدااااا
واريد رأيك بجد على القصائد والمدونة
ودايما كدا تزورنى
لك منى قلب مليان حب

fawest said...

طلاما انت راجل متمكن كدة
تعالى ندوة ساقية الصاوى
يوم الاربعاء الساعة 5
ونتقابل هناك
لو انت ساكن فى بنها الان
انز التحرير و اركب حاجة رايحة الزمالك شارع 26 يوليو
من ناحية ابو الفدا
اركب منى باص 91 او 92
وورينا شطارتك
وبالنسبة لعمل ندوة فى طوخ
انت اكيد خت الفكرة من دماغى
دة امنية

misrology said...

يسألونكِ عن حبـي
في سخريةٍ وعتاب

قولي لهم
هو مَنْ أحبَ.
السيئاتِ منىِّ قبل حسناتي

لو كل اتنين بيحبوا بعض قبلوا سيئات
بعض زى حسناتهم كان أكيد عدد المطلقين قل
وبالأخص لو ماسمعوش كلام الناس اللى لابيقدم ولا يأخر :)

هو الشعر كله رائع بس الجزء ده
عجبنى أكتر
تحياتى

كريم بهي said...

حمدلله على سلامتك
حبيب قلبى ميسرولوجى
واهلا بيك .. وانت فعلا اخترت مقطوعة انا نفسى بحبها والحب نفسه محتاج لحب

دائما نتواصل .. وانا فى انتظارك
واهلا ومرحبا برجل الحب فى مدونتى