Thursday, September 11, 2008


ليس ككل الحب --- قصيدة
-1-
الليــلُ والقمرُ
وصورتها
علي جهاز الحاسوبْ
هاتفي المحمولُ
صوت حبيبتي
والقدرُ المكتوبْ
قدرٌ اسمه الحــب
تغتسلُ به خطايا الدنيا معي
وتتـــــــــوبْ

-2-
حين يشتعل الصباحُ
ينطفئُ جهازى الحاسوبْ
اغلق هاتفى
وأمارس لذة الاحلام بها
بعد ساعاتٍ سنتقابلُ
ويحضننى صوتها
وتنظرُ لي ... ثم تغلق عينها
وانا داخلهما
هكذا حبيبتي
أنا ملئ عينها
أنا كلُ عينها
كل ما ليْ ... كل ما فيْ
ملكي أنا لها

-3-
حبيبتي
لا تحفظ ُ فى ارقام الهواتفِ
غير رقمي
لا تعرفُ فى الاسماء ِ
سوي اسمي ..
صنعت بريدا الكترونيا
من اجلي
نافذة الشاتِ معبدُ حبها
فيه تتبتلُ وتصلي
من اجلي أنا
من اجلى

-4-
حبيبتي .. لها حبٌ
ليس ككل الحبْ
اكبر من حدود القلبْ
حبها
رسالة ٌ شفوية من الربْ
فاحفظ الرسالة يا قارئي
حبُ حبيبتي .. جنةٌ
عرضها السموات والارضْ
وحبي انا لها
جنة ٌ ما لها طول من عرضْ

10 comments:

Ahmed Al-Sabbagh said...

كلمات رائعة يا مبدع

بفكر نعمل لقاء شعرى للمدونين ايه رأيك
وندعو كل شعراء المدوين الجميلة زيك وزى محمد فكرى واشرف توفيق يمتعونا

بس بعد رمضان كدة
ايه رأيك
؟

dalia said...

ده حب ديجيتال مش حب بتاع زمان مفهوش ناقة ولا بعير أو البكاء على الاطلال ، كله حاسوب و شات وهاتف نقال ، كلمات جميلة

كريم بهي said...

احمد الصبـــاغ

أميــــر المدونين
ما اجد سوى هذا اللقب يناسبك

اولا : اهــــــلا بك فى مدونتى لاول مرة
ثانيا : ميرسى لكلماتك الرقيقة
ثالثا : موافق لهذا اللقاء بس تخبرنى قبله بفتره عشان اجهز نفسي

موافق

وتحياتى شرفتني

كريم بهي

كريم بهي said...

داليا

فعلا انا اقصد الحب دا الديجتال او حب العصر دا
ليه نكتب عن حب بتاع عصر فات
ليه يكون الشعر محبوس فى لغة مش لغتنا
انا بعتبر نفسى من محاولى التجديد فى الشعر
وكمان من رافضى عزلة الشعر عن الناس
الشعر اقدر مخلوق على محاكاة الناس فى فرحهم وهمومهم والالامهم وحبهم وسهدهم

انا مش هاكتب الا الحب بتاع النهاردا
ودي رسالتى
وها هي قصيدتى الجديدة
بمكونات الحب الحب الجديدة

تحياتى
شرفتينى

ماء تشرين said...

حب جميل اوى بس مش موجود
كلمات جامده اوى

Anonymous said...

كلماتك جميله اوي
بس تفتكر الحب دا موجود؟؟
ولو موجود هيلاقي حد يحافظ عليه؟؟

كريم بهي said...

مــــاء تشرين

أهلا مرة تانية فى بيتى الشعري المتواضع المتكبر

ليه تقولى انه مش موجود بالعكس احنا اللى مش شايفينه
لو وجدنا الحب فى نفسنا لاول اكيدهنلاقيه فى اللى حوالينا

الحب لو مات هينتهي زمن البشر ليتواجد الحجر


تحياتى
ميرسى

كريم بهي said...

هاجر زعبل

اه موجود افتكر ونص
بس المهم احنا اللى نحافظ عليه ولا
مش نقولهو فيه حد هيحافظ عليه
احنا ثم غيرنا

صدقينى موجود
كونى واثقة فى القدر السماوى
وسحب الحب


تحياتى

micheal said...

موهوب يا كريم
مش حقول غير كده
تحياتي

كريم بهي said...

micheal

ميرسى يا حبيبى على كلامك الحلو دا
وشكرا لزيارتك واسف لتقصيري معك

وياريت تقبل منى القصيدة

اهـــــــــــــــداء


تحياتى