Thursday, July 16, 2009

أمسية شعرية على كورنيش بنهــا

اليوم : الجمعة الموافق 10 / 7 / 2009
المكان : كورنيش بنها في المقابل لقصر ثقافة بنها
الحدث : أمسية شعرية وفنية تابعة لهيئة قصور الثقافة
عدد الحضور < الجمهور يعنى > فى تعداد 500 أو اكثر بني آدم
الشعراء : 1- ابراهيم الرفاعي
2- حسين الجداوي
3- محمود حشيش
4 - كريم بهي
+ فرقة قصر ثقافة شبرا للعمال


واليكم التفاصيــــل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الساعة الثامنة من مساء الجمعة ذهبت للقصر على موعد مع الشاعر محمود حشيش وبالفعل هناك اتقابلنا
وتناقشنا سوياً في بعض الامور الادبية والشعرية حتى أتي الينا الشاعر الجميل صاحب ديوان " قلب أراجوز " ابراهيم الرفاعي وجلسنا قليلا نتحاور ونتنافش حول قضايا مختلفة المحاورانا وابراهيم الرفاعيابراهيم الرفاعي ومحمود حشيش

ثم ذهبنا لمكان الحفل حيث كورنيش بنها وهناك تقابلنا مع الاستاذ وحيد أميــن
واشاعر حسين الجداوي وبعض من الادباء والشعراء وكثييييييييييييييير من الجمهور الذي جاء دون ان يدري ماذا سوف يحدث ؟ الا القليل القليل منهم
الفرقة الشعبية

بعدها ابتدا الغناء الشعبي لفرقة قصر ثقافة شبرا للعمال من مجموعة من المطربين الشعبيين فى تناسق وانسجام هايل اطاح بعقول الجمهور الذى جن وامتعونا حق الامتاع وزيهم الشعبى الفلكلوري الجميل واغانيهم الشعبية الرائعة ما بين الغناء الجماعي والصولو والموال وخصوصا المطربة الشابة : خضرة السيد خضرة السيد

بعد ذلك جاءت فقرة الامسية الشعرية
وطلعنا على المسرح نحن الاربعة ويسبقنا الاستاذ وحيد أمين
وابتدا اولا ابراهيم الرفاعي
ثم حسين الجداوي
ثم محمود حشيش
واخيرا كنت انا كريم بهيوانتهت الامسية بشكل جميل ومقبول
*******************************

بينى وبين نفسي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كنت اجهز للامسية وكانى رايح امتحان بجد لمادة ثقيلة وخايف منها
وراجعت القصايد اللى كنت ناوي اقولها واللى اتغيرت بسبب الجمهور اللى كان محتاج قصايد خفيفة الي حد ما

على المسرح حسيت بالجمهور انه مش فاهمانى او مش عاوز يفهم لانه بس ناس تعلق على بعض كلماتى وبعض الجمل
مثل " صبي فى شفتى رعشات حب " أو : خذينى أنام بين ذراعيك
لكن كانت فى ملحوظة اسعدتنى هي ان كان فيه اطفال بتصقف اوي ليا ولكل الشعراء اللى معايا هما ممكن فعلا يكونوا مش فاهمين كل حاجة لكن احترامهم لوحده للشعر فى السن دا كفاية ويمكن يكونوا فاهمين

انا القيت ثلاث قصائد " افتقدينى " و " خلف عينيك " و " لماذا ؟

بعد الامسية ذهبنا على قهوة صهللة وتقابلنا مع الاستاذ الروائى احمد عامر واهدانى روايته الجديدة الرائعة " رجل فى الارض امرأة فى السماء "احمد عامر


وبعد شوية روحت البيت
*************************************************

قصيدة لمــــاذا ؟


مــات روميـــــــــــو
انتحرت جولييـــــت
شكسبير أنهي المسرحية
آخر سطرٍ ستار للموت
خرج الجمهور محزوناً
مشحونا بالحب والصمت

انا كنت معهم
قديما ..
اليـــــــوم
أنا روميو الذي لم يمت
فلماذا
لماذا انتحرت جولييت ؟

كريم بهي

2 comments:

أبو كريم said...

ممكن بقى أعمل معارضه لقصيدتك


مات روميو وقيس
وكذا عنتره بنى عبس
وبين غد مظلم كما كان بالأمس
مازلت أبحث عن ليلاى فى يأس
قد قالو إن الحب قد أضحى
بلا قلب بلا رأس
زمان المال ضيعه وما أبقى
لدى السمار من همس


أبو كريم الخميس 22-7-2009 الساعه 10 ص

كريم بهي said...

ابو كريم

جميلة كلماتك حقا

يبدو انك شاعر بجد

تحياتى

كريم بهي