Monday, February 11, 2008

تحيا مصر وبحبك اوي










انبارح كنت قاعد اتفرح على الماتش كنت قاعد ساكت طول الماتش كنت خايف وكل فرصة بتضيع بتعصبنى وتخلينى اتألم كنت مركذ اوى وقلبي كان هيقف عن النبض وعمال ادعي يارب ما تضيع تعبهم يارب والنبي تكملها علي خير يارب خليك حليفهم ووفقهم يارب
كنت بدعي زي كل المصريين ما كانو بيدعوا ويقوا يارب
يارب الفوز لمصر يارب الكاس يارب عشان مصر
المصريين اللى قاعدين على القهاوي والكافتيريات رافعين علم مصر لا بسين علم مصر راسمين علم مصر دفيانين بعلم مصر من البرد
كلهم كانوا قاعدين بيتفرجوا علي الماتش انا والـ75 مليون مصري من كل انحاء مصر على القهاوي والشوارع والبيوت والمقاهي والاحياء من كل مكان فى الوطن العربي من كل حته فى العالم من كل حي عربى مصري
الكل كان بيتفرج على الماتش ومصر
على عظمة وقوة وروح المصري
علي المجد والعزة وشرف المصري
على البطولة والرجولة ونصر المصري
علي الحب والود والانتماء المصري
على الايد الواحدة والاتحاد المصري
الكل كان بيتفرج وقاعد فى القهاوى محمد ويا عيسي عبدالله مع بطرس احمد جنب جرجس
الكل كان قاعد بيقول يارب يارب
كل فرصة تضيع ينتفضوا وهيموتوا من القلق والخوف والحب عمالين يدعوا
الكورة رايحة جاية فى الملعب وعيونا معاها اااااااااااااااااه
يارب جون جون بقي
وشوية
لقينا محمد زيدان بيجري
قرب من الجون بالكورة
بقت هجمة
وقع تحت المدافع الكاميرونى سونج
قام ووقع وقام
دفع الكورة برجله
وكانه كان بيقولها يالا بقي روحي
راحت الكورة
وعيونا معاها
لقينا ابوتريكة جاي
خطوتين بالكورة والتالتة
من تحت حارس المرمي جوا الجون
دخلت الجون
دخلت الجون
صرخنا بعلو صوتنا وقمنا
جووووون
محمد فى حضن عيسي
وعبدالله في قلب جرجس
واحمد وبطرس عيونهم دمعت
وانا
انا
كنت قاعد ولقتنى بعلو صوتي بقول
جوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووون
واتنطت واجري وفرحان اوى جون جون جون
كنت فرحان فرحان وعرفت ليه كنت ساكت وقلقان وبـالم عرفت انى بحب مصر اوى اوى اوى
تحيا مصر تحيا مصر وبحبك بعمري يا مصر
كاننا عبرنا القنال من جديد او فتح عسكري او ثورة يوليو تانى او نصر حرب 73 بقي عام 2008
الناس فى القهاوي والشوارع حتى الصباح
رجال اطفال نساء امهات بنات
كبار صغار
طلبة عمال فلاحين وزرا ورجال اعمال
مسلمين مسيحيين
الفرحة فى كل مكان فى الاهرامات عند النيل فى المساجد فى الكنائس فى الشوارع فى البيوت فى السيارات فى كل حي وحارة وشارع وكل قلب وعين
الفرحة كان كبيرة اوى والاعلام مرفوعة والناس بتقول تحيا مصر
تحيا مصر تحيا مصر
وانا انا بقول تحيا مصر تحيا مصر
التليفزيون كا بيقول تحيا مصر الراديو الكومبيوتر الموبايل الساعة الخواتم السلاسل الحظاظات فى ايد الشباب النظارات والهدوم والاض والسماء والليل والنجوم كل حاجة كانت بتقول تحيا مصر
حتي الشمس طلعت على الناس فى الشوارع بتقول تحيا مصر
الناس اللى بايتين فى شوارع مصر والمطار اللى جايين من اسوان واسكندرية وبور سعيد والسلوم
جايين ينتظروا الفريق القومى المنتخب المصري ويقولوا تحيا مصر
وانا نسيت الحزن نسيت اليأس نسيت الهزيمة نسيت اللى فات
نويت لا بدأت اكتب واكتب واكتب وافكر وابنى واعمر خلاص روح جديدة اتولدت فيا انبارح مع روح مصر
ياااااااااااااااااااااااه
دا انتى حلوة اوى يا مصر
حلوة اوى
يا بلدي
يا عمري
وانا مصري
وابن مصري
وانتى بلدي
انتى حبيبتي
انتى انتى يا ام الدنيا
بحبك اوى

مبروك لمصر للنصر
للمنتخب الوطنى بالفوز بكأس الامم الافريقية للمرة السادسة والمرة الثانية على التوالي
مبروك لكل المصريين وكل العرب
مبروك لغزة وبغداد
مبروك لكل فريق عربى كانت فى البطولة وطلع
مبروك ليا انا
وليكم اهل التدوين
مبروك لكل اصحابي الواقعيين والمدونيين
مبروك ليكي
يا مصر
وبحبك اوى





انتظروا البوست القادم
التاج
تحيا مصر
كريم بهي؛

11 comments:

Anonymous said...

سلاااام
الله الله الله عليه ابو تركيه
زيدان طبخها وابو تريكه سجل
وجوووووووووووووول
والبيت كلو يصرخ ويضحك والعالم تطلع وتنزل يالله شو انبسطتنا امبارح
هو نصر مش لمصر بس
للوطن العربي كلو
والله انا حسيت ان وطني الي اخد الكأس
يا رب دايما في القمة

روري

Unknown said...

تحيا مصر

الف مرة لا مليون مرة

المطش امبارح كان تحفة

محمد زيدان

وابو تريكة

والحضرى السد العالى دة


كانوا اكتر من هايلين

بحبببببببببببك اوى يا مصر يا بنت الاية

كريم بهي said...

روري
هو فعلا نصر للعرب جميعا قبل مصر
ودا بيدل اانا ايد واحدة وقلب واحدة وروح والرياضة لغة الشعوب

ميرسى للزيارة
واهلا بيكي
تحياتي

**********************
نوراي
انت فعلا بنت مصر الجميلة
ومصر اجمل شئ
ربنا يقومك بالسلامة
يارب
ومنور يا جميل
وعلى فكرة انا مش زعلان من حاكية
الصديق الوفي
قولى اللى انت عاوزاه

تحياتى

Anonymous said...

مصر
بلد الفراعنه
امبارح فعلا اثبتنا اننا فراعنه
ومهما طال الزمن برده بنقدر نحقق انتصارتنا
مبروك لمصر ولكل اهل مصر

انا مالياش فى الكوره فعلا
بس امبارح قعدت واتفرجت على الماتش

الحضرى وابو تريكه وزيدان

شفتم فرحة النصر على وش الحضرى لما طلع قعد فوق الشبكه وقعد يرقص
وابتسامته الجميله

وزيدان وهو بيسلم على الفريق المغلوب هو و الحضرى بمنتهى الروح الرياضيه بلا ذره شماته واحده

لازم تلاقيك فرحت على طول وحسيت بطعم النصر


والف مبرووووووك علينا كلنا

dr.Roufy said...

تحيا مصر
تحيا..في قلبي
تحيا..في روحي
أحيا بمصر..فهي في قلبي وروحي


مبرووووووووووك

يابلدنا ياحلوة

(green eyes) said...

مبروك لمصر

مي بهاء الدين said...

ألف مبروك

وهيه دي الفرحة اللي الكل بيتلم عليها فعلا وينسى أي حاجة ويحضن أخوه في لحظة لاتوصف

ياريت نجتمع على حاجات تانية بنفس الروح دي

تحياتي
:)

كريم بهي said...

شيري الجميلة
كلامك في محله
وتحيا مصر
والف مليون مبرووووك
****************
dr roufy
مصر حلوة بيكي اوى
يا روفي
مصر الطب والدكترة بقي
مبرووووك روفي

********************
green eyes
الله يبارك فيكي
وعقبال كاس العالم

*********************
مي بهاء
تحياتى ليكي
ويارب نجتمع
علي كل حاجة يارب

تحياتي

Heart Beat said...

في البلد اللي انا فيها في مصريين كتير بيشتغلوا في مجالات كتير

و ياما مصر لعبت مباريات و اتفرجوا عليها هنا وشجعوا وفرحوا بس المرة دي كانت حاجه تانية

يوم مباراة مصر و ساحل العاج و قبل انتهاء المبارة بدقايق لما جه الهدف الرابع و ساعتها كان الوقت متأخر هنا بالليل بس سمعت صوت هتاف بيقول بصوت عالي جدا جووووول و كانت اول مرة في حياتي و طولت فترة وجودي هنا اسمع حد بيشجع مصر بصوت عالي كده ماصدقتش نفسي بصراحة

و يوم النهائي و لاول مرة برضه الناس هنا في الشوارع بعد المباراة في عربياتهم و اصواتهم عالية بيقولوا مصر و اعلام مصر في كل حتة و كأن البلد كلها كان بتتفرج على المباراة و بتشجع مصر

في الاماكن العامة هنا على السيدات التقيد بتقاليد و اداب و سلوكيات معينة تمنع عليها رفع صوتها لكن و انا بتفرج على المباراة ماكنش ينفع ابدا اني مارفعش صوتي و اقول الله عليكي يا مصر لما جه هدف زيدان-ابوتريكة و نسيت نفسي ساعتها و فرحت زي ما كل اللي حواليا فرح بالفوز

مافيش اعظم من مصر ربنا يحميها لنا دايما

كريم بهي said...

heart beat
حمدلله ع السلامة لمدونتى
وفعلا الفرحة كانت جديدة المرة دي
فى كل مكان وزمان

والحمد لله
وانت فين بقي فى العرب ولا برا العرب
اقصد الوطن العربي يعني
وربنا معانا فى كاس العالم

وشرفتني جدا

إيمان said...

مبروك لمصر ...كلامك جميل يا كريم

أنا كمان وبابا وأخواتى كنا مركزين أوى حتى

ماما اللى ملهاش فى الكورة كانت

مرابطة معانا.لا نفس ولا حركة

لحد ما جه الجون والبيت والعمارة والمنطقة كلها كانت بتقول تحيا مصر
وكأننا أتولدنا...من جديد...

وخرجنا واحتفلنا وتانى كنت زيك كده
عاملة بوست بعلن وبشارك الناس فرحتى
بفوز وحب مصر
والف مبروك لمصر